Hopp til hovedinnhold

3 Spillerkort og PIN

Registrering av ny spiller:

Velg **SPILLER REG **fra utvidet salgsmeny. Kunden må taste inn sitt fødselsnummer og mobilnummer. Følg anvisning på skjermen.

  1. Kunde må taste sitt mobilnummer på smartkort-terminal på kundeside, og deretter trykke klar.

  2. Kunde vil så motta SMS med en lenke på sin telefon. Resten av kunde-registrering foretas da på kundens telefon.

  3. Ønsker kunde fysisk spillerkort se beskrivelse for ERSTATNINGSKORT lengre ned på siden. (Dette valget er ført mulig benytte etter kunden har registrert seg.)


Erstatningskort

Dersom kunden har mistet Spillerkortet sitt er det mulig å utstede et nytt kort på terminalen. Husk at det er mulig å spille uten Spillerkort ved å bruke fødselsnummer.

Velg MER fra salgsmenyen og trykk ERSTATN. KORT og la kunden selv taste inn fødselsnummer. Følg anvisningene på skjermen. Kontroller all informasjon på skjermen mot spillerens identitetskort. Det gamle Spillerkortet sperres umiddelbart.

Kunden mottar en sms med en engangskode til sitt registrerte mobilnummer. Dette taster kunden inn på smartkortterminalen. Hvis kunden ikke har mobil/har med seg, må du kontakte kundeservice på tlf 625 07770.

Kunden må deretter identifisere seg med enten bankkort, førerkort eller pass. Du må sjekke at alle opplysninger stemmer med kunden som står foran deg med det som er oppgitt. Slik ser det ut ved identifisering med bankkort.

Så skal kunden godkjenne en personvernerklæring som kommer opp på kundeskjermen.

*Din skjerm

**Kunden sin skjerm

Deretter må du som operatør skrive inn din PIN-kode. Gi et nytt spillekort til kunden som kan sette kortet i smartkortleseren og kunden taster inn sin egen PIN-kode 2 ganger.Nå kommer kundeavtalen opp på kundeskjermen som kunden skal lese og akseptere ved å trykke på “aksepter” nederst til høyre på kundeskjermen.


Avtalen kommer ut som kvittering som både kunde og operatør skal signere før den leses i kupongleseren.

Når prosessen er ferdig vil du få opp godkjenning på din skjerm og kan legge inn om kunden vil motta sms og nyhetsbrev fra Norsk Tipping.

Gjenglemt spillerkort

Fra utvidet ADM-meny kan du velge GJENGL. KORT (gjenglemt kort) ved å velge ADM - MER og skanne strekkoden på baksiden av kortet. En SMS med informasjon om hvor kortet befinner seg sendes til kunden. Spillerkort som ikke hentes etter gjentatte SMS-meldinger, skal sperres og makuleres.

Endre kunde

Spillerkortet må stå i smartkortleseren. Velg ENDRE KUNDE fra utvidet salgsmeny. Kunden må taste inn sin PIN-kode. Du kan endre bankkontonummer, telefonnummer og samtykke til informasjon fra Norsk Tipping. Følg anvisning på skjermen.

Endre/låse opp PIN- kode

Spillerkort må stå i smartkortleseren. Velg ENDRE PIN-KODE. Kunden må taste inn sin PIN-kode eller bruke avblokkeringskode. Avblokkeringskode kreves dersom kunden har tastet feil PIN-kode tre ganger, eller har glemt sin gamle PIN-kode. Dette hjelper du enkelt kunden med ved å be om avblokkeringskode, enten via SMS eller sendt per brev. Se bildet.

Sperre kort

Velg SPERRE KORT fra utvidet salgsmeny, og søk på fødsels- eller spillernummer. Et sperret kort kan ikke åpnes igjen! I dette skjermbildet kan du også se hvor lenge Spillerkortet er gyldig.

Endre totalgrense for spill

Spillerkortet må stå i smartkortleseren. Velg ENDRE KUNDE fra utvidet salgsmeny. Kunden må taste inn sin PIN-kode.
Inne på Endre spillerinformasjon vil det dukke opp en knapp med Totalgrense nederst på siden:

Via denne knappen kommer kommisjonær til siden for å sette/endre grense:

Hvis kunde ikke har satt grense før vil det se ut som på dette bildet. Da må kunden først sette totalgrense for måned, før det er mulig å sette for dag. Når kommisjonær setter for måned, blir dagsgrensen satt automatisk til det samme.

Når kunden skal sette grense vil det være tre steg, slik ser det ut på terminalen (det er også det samme for dagsgrensen):

Når kunde har satt grense vil meldingen under vises for kommisjonær, og siden for totalgrense bli endret (meldingen er i tilfeller hvor kunde ikke har satt grenser fra før):

Hvis kunden ønsker å øke den satte grensen, vil det påløpe en karenstid. Siden til kommisjonær vil i disse tilfellene se slik ut:

Det er viktig for oss i Norsk Tipping at dere kommisjonærer hele tiden har den informasjonen de trenger tilgjengelig der de opererer. Vi har derfor valgt å sette inn et informasjonsfelt dersom dere skulle komme i den situasjon hvor det er behov for informasjon om de ulike grensene. Dere kommer til informasjonen ved å klikke på infoknappen ved siden av Månedsgrense/Dagsgrense. Informasjonsfeltet for dag- og månedsgrense ser slik ut:

Når grensen(e) er satt, vil det være to valgmuligheter for kvittering -> «Skriv ut» eller «Send på SMS».

Ved «skriv ut» vil det se slik ut (til høyre er utskrift med endret grense):

På SMS vil det se slik ut:

SMS-regnskap

På pinpad vil det være tre valgmuligheter, Vis saldo, vis grenser, SMS-regnskap. Ved å taste tallet 3 vil kunden sende sitt personlige spillregnskap til seg selv på SMS.