Oddsen forklart: Slik navigerer du deg fram i spilltilbudet
Usikker på hva flere av objektene på Oddsen egentlig betyr? Her skal du få det forklart.
Utvalget i spillobjekter på Oddsen har økt kraftig de siste årene.
Det betyr også at det er en rekke nye objekter som er ukjente for de der ute. Her følger en beskrivelse av hva de ulike objektene betyr.
Her finner du spillereglene til Norsk Tipping.
Her er de utfyllende bestemmelsene for Oddsen
Merk med engang. Alle objekter gjelder kun til ordinær tid (inklusiv tilleggstid, men ekslusiv ekstraomganger) med mindre annet er oppgitt.
HUB
Enkelt og greit. Hvem vinner eller blir det uavgjort til ordinær tid?
PS. Merk dere at denne gjelder fulltid. Når sluttspillet i VM begynner, så vil ikke ekstraomganger/straffesparkkonkurranse være en del av dette objektet.
Lag til å score 1. mål
Her vil det også være tre alternativer. Hjemmelaget, bortelaget eller ingen.
Kommer det første målet i ekstraomgangene er det alternativ "ingen" som ville vært rett, siden det ikke kom noen scoringer i ordinær tid.
Uavgjort tilbakebetales
Her vil alltid bare være to alternativer. Hjemmelaget eller bortelaget. Ender kampen uavgjort vil din innsats tilbakebetales.
Handikap 3-veis
I handikap-spill vil et lag starte med en fiktiv fordel i form av mål. Hvilke lag som starter i pluss og minus ser du på alternativene.
Vi tar et eksempel.
Her har bortelaget Serbia en fiktiv ledelse på ett mål i det kampen starter. Det vil være tre mulige utfall:
Ender kampen med serbisk seier eller uavgjort, vil en markering på Serbia gitt gevinst.
Vinner Brasil kampen med ett mål vil uavgjort vært rett markering.
Vinner Brasil kampen med to eller flere mål, ville Brasil vært den rette markeringa.
På kamper vil det til vanlig tilbys flere handikap 3-veis-spill. Da er det den fiktive ledelsen som vil være ulik.
Handikap 2-veis
Forskjellen her kontra 3-veis er at uavgjort-utfallet fjernes.
Her er det to mulige utfall:
Her må Brasil vinne med tre mål eller flere for at Brasil skal være rett markering.
Serbia er rett spill hvis de taper med to mål eller mindre, spiller uavgjort eller vinner kampen.
Totale antall mål
Hvor mange mål scores det i kampen? Her vil alternativene alltid være over og under. I spillobjektet vil det alltid stå ei linje for eksempel "over/under 2.5".
Blir det scoret tre eller flere mål er over det rette. To eller færre og under vil være rett.
Halvtid/Fulltid
Dette er objektet hvor du kan kombinere resultatet til pause (halvtid) og fulltid (ordinær tid). Det vil det alltid være ni mulige utfall å spille på.
Tidspunkt
Flere objekter vil også ha ulike tidspunkter som alternativer. For eksempel: Tidspunkt 1. mål.
Scores et mål når kampklokka viser 15.20, så regnes dette som det 16. minutt.
Hendelser
På Oddsen finner man også objekter som omhandler kort. Gule og røde når vi snakker fotball.
Disse omfatter kun hendelser som skjer på banen i aktivt spill og aktive utøvere i selve konkurransen (ikke støtteapparat/innbyttere). For spill om navngitt utøver oppnår angitt resultat, må utøveren delta i konkurransen/kampen på tidspunktet hvor hendelsen skjer.
Vinnersjanse sportsspill
Norsk Tipping har flere tilbud innenfor sportsspill, deriblant Tipping, Oddsen og Oddsbomben. Det er forskjellige vinnersjanser for hvert spill. Disse kan du lese mer om her:
Aldersgrense 18 år – Hjelpelinjen.no
Les mer om vinnersjanser for Norsk Tippings spill her