Ekstern varslingskanal
Norsk Tipping ønsker at selskapets leverandører og andre som har en relasjon til selskapet melder fra dersom man blir oppmerksom på kritikkverdige forhold som Norsk Tipping bør vite om.
Aktuelle forhold å varsle om
Du kan varsle om personer i Norsk Tipping, personer med tilknytning til Norsk Tipping, eller Norsk Tippings avtalepartnere dersom du mistenker at det er begått en straffbar handling, brudd på lovbestemmelser eller etiske regler.
Eksempler på saker som bør varsles:
Bedrageri mot Norsk Tipping
Økonomisk kriminalitet som mottagelser av bestikkelser
Korrupsjon, for eksempel at en ansatt i Norsk Tipping misbruker sin stilling
Diskriminering og trakassering
Brudd på Norsk Tippings etiske retningslinjer
Hvitvasking
Kampfiksing
Ulovlig eller kritikkverdige hendelser hos Norsk Tippings kommisjonærer
Håndtering av etiske dilemmaer
Prinsipper
Offentlighetsprinsippet:
Du skal håndtere etiske problemstillinger på en slik måte at du er bekvem dersom det du gjør blir allment kjent.
Likhetsprinsippet:
Du skal være rettferdig i din håndtering slik at like tilfeller behandles likt.
Du skal bruke nok tid på vanskelige beslutninger.
Du skal snakke med kolleger eller leder når du er i tvil.
Plikt til å følge lover og regler
Du skal etterleve det eksterne og interne regelverket som selskapet til enhver tid er underlagt.
Brudd på selskapets etiske retningslinjer kan medføre disiplinære tiltak, og kan få konsekvenser for arbeidsforholdet.
Vurdering av din habilitet
Du plikter alltid å informere om forhold som kan være knyttet til din habilitet. Dette kan bl.a. være knyttet til familie/slektskap/venner og kunde- og leverandørkontakt.
Du skal ikke arbeide med eller behandle saker der du har økonomiske interesser direkte eller indirekte gjennom din ektefelle, partner, nære slektninger eller andre personer/selskaper som du har nær relasjon til. Du skal heller ikke behandle saker der det finnes andre forhold som kan undergrave tilliten til din upartiskhet eller til integriteten i arbeidet som blir gjort.
Du skal straks underrette din leder om du blir oppmerksom på en mulig habilitetskonflikt.
Du skal også si fra til din leder dersom det oppstår situasjoner der andre kan ha rimelig grunn til å oppfatte deg som inhabil.
Du har et ansvar for å opptre slik at dine handlinger ikke påfører andre kolleger eller selskapet problemer knyttet til habilitet.
Du skal ta kontakt med din leder hvis du planlegger å delta i arrangementer/idrettskonkurranser hvor det er påregnelig at Norsk Tipping kan tilby spillobjekter, slik at det kan avklares om deltakelsen er forenlig med dine arbeidsoppgaver i selskapet og gjennomføringen av selskapets spilltilbud.
Som ansatt har du ikke anledning til å sette innsats på deg selv eller på konkurranse/arrangement hvor du kan påvirke utfallet. Dette gjelder både hos Norsk Tipping og andre spill-tilbydere.
Din opptreden overfor eksterne forbindelser
Din kontakt med eksterne skal være basert på redelighet og åpenhet.
Du må ikke foreta handlinger eller bli involvert i relasjoner som kan hindre objektiv opptreden overfor selskapets kunder, leverandører, eller andre av selskapets forbindelser.
Det er ikke tillatt å ta imot private fordeler fra tredjepart som følge av ditt ansettelsesforhold eller som følge av kjøp av varer og tjenester knyttet til ditt arbeidsforhold. Dette inkluderer rabatter, reiser, bonus ved private innkjøp, låneopptak eller lignende. Tilsvarende gjelder for eventuelle premier i konkurranser avholdt av leverandører eller forretningspartnere. Dette gjelder også ansattes nærstående dersom fordelen har sin bakgrunn i ditt ansettelsesforhold. Den ansatte plikter å gi opplysninger til arbeidsgiver om alle gaver eller fordeler som er mottatt fra tredjepart.
Unntak:
Eventuelle rabatter som selskapet videreformidler til alle ansatte.
Det er tillatt å motta erkjentlighetsgaver innenfor gjeldende beløpsgrenser i forbindelse med foredrag eller lignende.
Det er tillatt å motta oppmerksomhetsgave av bagatellmessig verdi (eksempelvis blomster, konfekt, eller rimelig vinflaske).
Du kan ta imot gaver av høyere verdi i situasjoner hvor det vil vekke klart anstøt å avslå. I slike tilfeller skal gaven umiddelbart overleveres til Norsk Tipping v/HR, og den vil bli sett på som Norsk Tipping sin eiendom.
Norsk Tipping skal ikke godkjenne gaver eller betaling eller tilby noe av verdi til offentlige tjenestemenn.
Du kan gi eller ta imot gjestfrihet i form av sosiale sammenkomster, måltider eller underholdning hvis det er tydelig relatert til virksomheten og spesielt knyttet til ditt arbeid i Norsk Tipping. Kostnaden ved slik gjestfrihet må holdes innenfor rimelighetens grenser. Reiser, overnatting og andre utgifter for ansatte i forbindelse med denne typen gjestfrihet, skal alltid betales av Norsk Tipping.
Dersom du er i tvil om aksept eller tilbud av gaver, gjestfrihet og lignende fordeler må saken diskuteres og avtales med en overordnet.
Reiser og andre arrangement i regi av forretningsforbindelser skal alltid være godkjent av nærmeste leder i forkant.
Det er ikke tillatt å bruke bonuspoeng (fly/hotell) som er opptjent som følge av ditt arbeidsforhold privat. Lovlig bruk av slike poeng er oppgradering/kjøp av mat eller drikke eller lignende på arbeidsreise.
Det forventes at leverandører og samarbeidsparter følger etiske standarder som samsvarer med Norsk Tipping sine etiske krav.
Arbeidsmiljø
Det er et felles ansvar å bidra til et godt arbeidsmiljø preget av likeverd og mangfold. Norsk Tipping vil kjennetegnes av et arbeidsmiljø hvor man tar opp misnøye, uenighet og mulige misforståelser direkte med hverandre i stedet for å snakke om hverandre til andre
Det forventes at du opptrer med respekt, omtanke og alminnelig høflighet i forhold til dine kolleger. Å vise omtanke innebærer også at du sier fra til din kollega når du ser at han/hun er i ferd med å begå handlinger som synes å være i konflikt med gjeldende normer.
Diskriminerende eller trakasserende atferd skal ikke finne sted.
Varsling av kritikkverdige forhold
Alle medarbeidere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, og selskapet oppfordrer de ansatte til å benytte seg av denne retten.
Les mer om varsling og fremgangsmåte ved varsling her (link: https://www.norsk-tipping.no/selskapet/samfunnsansvar/ekstern-varslingskanal OBS: Må endres dersom URL ikke stemmer i oppdatert versjon av selskapssidene)
Taushetsplikt
- Du skal overholde taushetsplikten.
- Taushetsplikten skal forhindre at uvedkommende får tilgang til informasjon som kan skade enkeltpersoner og/eller som kan ha følger for Norsk Tippings virksomhet. Det må derfor nøye vurderes hvordan, hvor og med hvem man diskuterer Norsk Tipping-relaterte saker, for å sikre at personer uten autorisasjon ikke får adgang til intern Norsk Tipping-informasjon.
Verv og bierverv
- Dine verv må ikke være i konflikt med Norsk Tippings virksomhet.
Med bakgrunn i dette gjelder følgende retningslinjer:
Før ansatte påtar seg verv eller bierverv, eller starter egen virksomhet, skal vedkommende framlegge dette for selskapet til vurdering. Verv i mindre frivillige organisasjoner anses ikke å være av en slik karakter.
Ingen skal uten skriftlig samtykke fra bedriften ha styreverv/arbeid i eller påta seg oppdrag i annen bedrift/virksomhet.
Avdelingsdirektører skal skriftlig fremlegge sine verv til administrerende direktør for godkjenning. Vedlagte skjema skal benyttes.
Øvrige ansatte skal sende skriftlig søknad via avdelingsdirektør på e-post til HR Saksbehandling. Vedlagte skjema skal benyttes.
Nærmeste leder er ansvarlig for at personer som søker stilling i Norsk Tipping fremlegger informasjon om eventuelle verv til godkjenning før ansettelse.
Ansatte har plikt å redegjøre skriftlig for endringer når den ansatte burde ha skjønt at dette er av betydning. Unntatt fra dette er mindre verv som ikke er av betydning for ansettelsesforholdet i selskapet. Endringene kan medføre at vervet må avvikles.
HR kartlegger jevnlig ansattes verv og bierverv. Alle ansatte plikter å besvare kartleggingen.
Deltakelse i spill
Ansatte kan som hovedregel spille på Norsk Tippings spill på lik linje med selskapets øvrige kunder.
Norsk Tipping forventer at alle ansatte har et bevisst forhold til sitt spill, både på lovlige norske spilloperatører, og hos spilloperatører som ikke har tillatelse til å tilby spill i Norge.
Ansatte som gjennom sin tilgang til informasjon, kunnskap og systemer eller i kraft av sin rolle kan påvirke spillets gang og utfall til personlig vinning, kan ikke spille på de spillene det gjelder. Et forbud vil fremgå av den ansattes arbeidskontrakt
Norsk Tipping anbefaler at ansatte benytter ansvarlighetstiltak som virksomheten til enhver tid tilbyr sine kunder.
Dersom en ansatt blir trukket ut til å delta i TV-trekning der spilleren påvirker utfallet av spillet (f.eks. Joker), skal den ansatte overlate spillets gang og utfall til automatisk trekning
Ansatte kan ikke delta i åpne tilleggs-konkurranser i regi av selskapet når selskapet foretar trekning
De ansattes spill på terminalspill skal i Norsk Tippings lokaler kun utføres i Besøkssenteret
Dersom den ansatte skal utføre test/prøvespill for arbeidsgiver, skal dette reguleres i særskilt avtale mellom Norsk Tipping og den ansatte.
Spill skal ikke benyttes som premie eller gave til ansatte.
Informasjon, IT-tjenester og sosiale medier
Bruk av informasjon, IT systemer og internett-tjenester må utøves ut fra forretningsmessige behov og skal ikke benyttes til formål i egen vinnings hensikt eller som vil være i konflikt med Norsk Tippings interesser.
Informasjon som kan virke krenkende eller utilbørlig skal ikke nedlastes eller formidles.
Du skal utvise aktsomhet når du skriver på ulike nettsteder.
Når du skriver på ulike nettsteder, skal du ivareta hensynet til selskapet og dine kolleger på en god måte.
Slik varsler du
Kritikkverdige hendelser
Mistanke om ulovlig eller kritikkverdige hendelser hos Norsk Tippings kommisjonærer, samt feil på spill, manglende premieutbetaling eller andre problemer med Norsk Tippings produkter og tjenester skal meldes inn til kundeservice eller via telefon 625 07770.
Bedrageri, korrupsjon, diskriminering m.m.
Mistanke om bedrageri, økonomisk kriminalitet, korrupsjon, diskriminering eller trakassering samt brudd på Norsk Tippings etiske retningslinjer varsles via selskapets varslingskanal (kryptert løsning).
Kampfiksing
Mistanke om kampfiksing meldes til Lotteritilsynet ved nasjonal kampfiksingsenhet
Hvitvasking
Mistanke om hvitvasking meldes til Norsk Tippings varslingsmottak for mistenkelige transaksjoner (kryptert løsning).
Hvem kan varsle?
Hvem som helst kan varsle gjennom disse kanalene. Det må foreligge en velbegrunnet mistanke for varselet.
Varsling via telefon eller brev (som gjelder mistanke om bedrageri, økonomisk kriminalitet, korrupsjon, diskriminering eller trakassering samt brudd på Norsk Tippings etiske retningslinjer)
Ring: telefon +47 970 86 000, alle virkedager i tidsrommet 0900-1500.
Ved personlig oppmøte hos BDO AS i Bygdøy allé 2, 0257 Oslo, eller
Send brev til:
BDO AS v/ Risk Advisory Services
Postboks 1704 Vika
0121 Oslo
NB: Merk e-post eller konvolutt ”Varslingstjenesten”.
Anonymitet
Du kan velge å være anonym og Norsk Tipping vil da aldri få vite hvem som har varslet. Alternativt kan du oppgi din identitet til BDO AS, men be om å være anonym overfor Norsk Tipping. Uansett om du oppgir navn eller varsler anonymt, vil varslingen bli håndtert i samsvar med lover og regler for saksbehandlingen. Varslingsordningen skal være trygg for alle som varsler, og det skal også være et vern for den det varsles om.