- For mange er det en lettelse at vi ringer
De viktigste telefonene Norsk Tipping tar er ikke for å fortelle at noen har vunnet. De handler om å tilby hjelp, før spillingen tar overhånd.
- Flere av dem vi snakker med ønsker å endre spillemønsteret sitt, men har ikke klart å ta det siste steget selv. For veldig mange er det en stor lettelse at vi ringer, sier Kristin Edvardsen Måsø.
Hun er kundekonsulent for ansvarlig spill i Norsk Tipping. Der tar hun imot inngående samtaler fra kunder som vil ha hjelp, og ringer ut til kunder som Norsk Tipping er bekymret for.
- De blir overrasket over å få en telefon fra oss, men de er ikke overrasket over summen de har tapt. Mange har allerede tenkt over utviklingen av spillemønsteret sitt, og lurer på hvordan de skal ta tak i det, sier hun.
Slik foregår samtalen
Kristin begynner samtalene med å forklare hvorfor hun ringer, før hun går gjennom de økonomiske tapene.
- Så får vi kundene til å reflektere over hvordan de ønsker at spillingen skal se ut i fremtiden, forklarer Kristin.
Mange ønsker å gjøre tiltak underveis i samtalen, som å justere ned sine tapsgrenser, låse dem eller å utestenge seg fra spill. Når samtalen er ferdig, får kunden en SMS som bekrefter at avtalte tiltak er utført av Norsk Tipping. Noen får også en e-post med tips og anbefalinger de er blitt enige om å prøve ut.
- Vi kan også fjerne spill helt. Eventuelt kan vi sende et blokkeringsfilter som heter Gamban, som sperrer tilgang til spillsider. Mange er takknemlige for å ha fått det, påpeker Kristin.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
KRISTIN EDVARDSEN MÅSØ (Foto: Norsk Tipping)
Henviser videre
Enkelte spiller for å slippe unna negative tanker. Da er det lurt å legge en plan for hva man bør gjøre når tankene dukker opp.
- Spillingen blir gjerne en flukt fra en tung hverdag, forklarer Kristin, og understreker:
- Vi er ikke leger, og vi driver ikke med noen form for terapi, så i noen tilfeller henviser vi gjerne til fastlegen, Hjelpelinjen eller til Spillavhengighet Norge. Der kan man møte andre i samme situasjon og dele erfaringer, forteller hun.
Pengespillavhengighet er en diagnose, som gir rett på behandling. Over 70 prosent av dem som velger å gå i behandling, går det bra med.
- Jeg har hørt en si “jeg skulle ønske jeg var alkoholiker, heller enn spilleavhengig”. Leger bør ta spilleproblemer på alvor. Det er en sykdom, sier Kristin, som håper på mer åpenhet.
Føre var
Norsk Tipping har jobbet med proaktive samtaler i fem år. Kristin forteller at de i starten var bekymret for om kundene ville bli irritert når de ringte dem. Men frykten var grunnløs.
- Mange har et behov for å fortelle om hvorfor spillingen har tatt overhånd. Allerede etter første samtale merket vi at kundene er takknemlige for at vi ringer og for at de blir møtt med respekt.
Personene som tar kontakt er alt fra studenter, daglige ledere, nybakte mødre eller eldre — det kan være hvem som helst.
- Alle kan ta kontakt med oss, og det er konfidensielt. Man er anonym og samtalene blir ikke loggført, understreker Kristin.
- Målet med de proaktive samtalene er å være føre var. Å ta tak i situasjonen før det har blitt et problem. Samtalene kan gjøre en forskjell for personen det gjelder og også dem rundt, som ektefeller eller kolleger. Det finnes hjelp.