Slik jobber vi med forebygging

Å forebygge spilleproblemer er Norsk Tippings viktigste oppgave. Slik arbeider vi for å sikre at spillene våre skjer i trygge rammer.   

TRYGGE RAMMER: Å forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser av pengespill er et av Norsk Tippings fremste mål.Illustrasjonsfoto
Norsk Tipping
Publisert:18. november 2022Endret:16. februar 2023

– Forebygging ligger i hele eksistensgrunnlaget til Norsk Tipping. Vi er til for å forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser av pengespill, fastslår Bjørn Helge Hoffmann, fagsjef for ansvarlig spill.

­– Vi skal også sikre at pengespillene gjennomføres på en ansvarlig og trygg måte – og legge til rette for at overskuddet går til gode formål. Da må også aktørene som mottar spillemidler, kunne bruke pengene med god samvittighet, poengterer han.

I Norge har Norsk Tipping, sammen med Norsk Rikstoto, enerett på pengespill – nettopp for å sørge for at spillglede ikke blir til noe annet.

– Forebyggingen skjer gjennom en rekke tiltak og verktøy, som hele tiden er i utvikling. At Norsk Tipping har mye data om kundene, gir oss en unik mulighet til å følge tett med å kundenes spilleatferd – og sette inn effektive tiltak der det er nødvendig.

Dette er noen av de viktigste tiltakene:

1. Tapsgrenser: God beskyttelse for alle

Det viktigste enkeltstående tiltaket er obligatoriske tapsgrenser. Du definerer selv hvor mye du kan tape på en måned, men beløpet kan ikke settes høyere enn 20 000 kroner. Maks 5000 kroner av dette kan tapes på kasinospill.  

Maksbeløpet er satt såpass høyt for å motvirke kundelekkasje til uregulerte spillselskaper der tapsgrensen ikke er obligatorisk.

– Maksgrensen på 20 000 kroner gir en minimumsbeskyttelse for alle spillerne våre, og har en skadebegrensende effekt. Det er altså ikke mulig å spille bort millioner på kort tid, slik du kan hos ulovlige aktører, sier Hoffmann.

– Forskning viser at du taper mindre når du selv har tenkt gjennom hva du kan tape før du begynner å spille.

Les mer om tapsgrenser

 

2. Spillepauser: Tid til å tenke seg om

Å tilby verktøy til spillerne er en annen viktig del av forebyggingen. Du kan selv velge å ta en spillepause eller stenge muligheten til å spille visse spill.

I tillegg må alle ta en obligatorisk spillepause etter en times spill på nettkasino eller nettbingo, for å få muligheten til å tenke seg om og ta et bevisst valg om du vil spille mer.  

– Pausen er på 15 minutter, og har en god effekt, sier Hoffmann.

3. Spillregnskap: Oversikt og reality check

Alle spillere har også sitt eget spillregnskap, hvor du får oversikt over hvor mye du har vunnet og tapt siste uke, siste måned og siste 12 måneder.

– Det er en viktig reality check for mange. De som spiller mye, mister gjerne oversikten over hvor mye de faktisk har tapt, sier Hoffmann.

Les mer om spillregnskap.

Hvordan er spillevanene dine?Test deg selv i denne raske, anonyme og enkle testen.

4. Playscan: Måler risikoen kontinuerlig

For å måle risikoen for å utvikle spilleproblemer, benytter Norsk Tipping seg av spillmonitoren  Playscan. I likhet med alle andre ansvarlighetsverktøy Norsk Tipping bruker, er også dette forskningsbasert.

Playscan plasserer deg i grønn (lavrisiko), gul (middels risiko) og rød (høyrisiko) spillerkategori, basert på blant annet spillemønsteret og forbruket ditt. Hvis du endrer status i negativ retning, får du beskjed om det.

Gule og røde spillere mottar automatisk ingen salgsfremmende budskap fra Norsk Tipping.

I tillegg gir data fra Playscan Norsk Tipping kontinuerlig oversikt over om kundemassen som helhet beveger seg i retning sunn eller usunn spillatferd, slik at eventuelle tiltak kan settes inn.

Lær mer om Norsk Tippings arbeid med ansvarlighet

(Artikkelen fortsetter under bildet).

BALANSEGANG: Bjørn Helge Hoffmann leder enheten for ansvarlig spill hos Norsk Tipping. – Den store forskjellen mellom oss og andre aktører er måten vi tilbyr spillene på, sier han.Foto: Norsk Tipping

5. Mindre synlige kasinospill

I Norge er det kasinospill på nett som skaper flest problemspillere. Derfor er det et mål at så få som mulig spiller slike spill. De som gjør det, bør spille i trygge rammer hos Norsk Tipping.

Myndighetene har nå klart å stanse det meste av ulovlig reklame for nettkasino på norske TV-kanaler. Det har ført til at en større andel av kasinospillerne nå spiller hos Norsk Tipping, trass i at tilbudet ikke markedsføres i det hele tatt.

– Dette gir oss også et økt rom for å sette inn enda sterkere forebyggende tiltak. Det er derfor vi har satt tapsgrensen på kasino ned til 5000 kroner i måneden, noe trolig ingen andre spillaktører ville gjort, forteller Hoffmann.

I tillegg er kasinospillene fjernet fra Norsk Tipping-appens forside, for å unngå å rekruttere nye spillere. Tester gjort tidligere i år, viste at dette halverte antallet nye kasinospillere.

6. Ansvarlige – men også attraktive

Norsk Tippings virksomhet er en balanse mellom å være ansvarlig nok på den ene siden, og attraktiv nok på den andre.

– Det hjelper ikke å ha verdens beste ansvarlighetsrammeverk, hvis spillene er så dølle at ingen vil spille hos oss. Vi må hele tiden balansere dette på en god måte, påpeker Hoffmann.

Som et eksempel trekker han fram hjulspillene i Kong Kasino – som ved første øyekast er helt like som de hos ulovlige spillaktører.

– Den store forskjellen er måten vi tilbyr dem på, sier Hoffmann.

I tillegg til at Norsk Tipping har lave tapsgrenser på nettkasino, har de også grenser på hvor mye du kan satse per spinn, og ingen mulighet for hurtigspill eller autospill. Det utgjør en stor forskjell.

– Teoretisk er det mulig å tape 1400 kroner per time på Norsk Tippings kasinospill. På samme spill hos en ulovlig spillaktør, kunne du ha tapt 140 000 kroner på en time.

For å unngå å trigge problematisk spilleatferd, tilbyr heller ikke Norsk Tipping ordninger som velkomstbonuser eller «free spins».

7. Spillepuls: Personlig, digital dialog

I tillegg til selve forebyggingen, er også oppfølging og dialog med spillere en viktig del av Norsk Tippings ansvarlighetsarbeid.

En av de nyeste innovasjonene innen dette området er Spillepuls. Dette er en digital assistent som følger kunden i sanntid, og starter en personlig dialog når kundens atferd trigger en av algoritmene som skal forebygge risikofylt spilleatferd. Da får kunden opp en skreddersydd melding som gir innsikt i eget spill, inviterer til refleksjon og gjør det enkelt å ta valg som modererer spillingen.

– Dette har vist seg å være et svært effektivt verktøy, forteller Hoffmann.

Les mer om Spillepuls

Det sterkeste oppfølgings-virkemiddelet er imidlertid proaktive samtaler – som innebærer at Norsk Tipping kontakter spillere som viser tegn til å spille for mye. 

Målet med samtalen er å få kunden til å gjøre noen tiltak for å dempe intensiteten på spillingen.

– Det kan være å sette ned tapsgrensen, eller å stenge seg ute fra visse typer spill. De kan også få tildelt et gratis gamblingfilter, som gjør det umulig å gå inn på pengespillsider på mobil og nett. Og hvis det er behov for det, gir vi dem informasjon om hvor de kan søke hjelp for spillavhengighet. De fleste av dem vi ringer, er faktisk glade for at vi tar kontakt, forteller Hoffmann.

Har du problemer med spill? Ta det første skrittet

Relaterte artikler